سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: در سال‌های اخیر وضعیت تهیه بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما به یکی از دغدغه‌های مسافران نوروزی تبدیل شده است.

به همین منظور از یکی دو ماه مانده به عید طرح‌های ویژه‌ای از طرف سازمان راهداری و حمل‌ونقل کشوری، شرکت‌های هواپیمایی و حمل‌ونقل ریلی کشور برای سفرهای نوروزی مردم ترتیب داده می‌شود تا مسافران با خیالی آسوده‌تر نسبت به پیش برای مسافرت خود در ایام عید برنامه‌ریزی کنند. به‌همین منظور گفت‌وگویی کوتاه با شهریار افندی‌زاده، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ترتیب دادیم تا از تمهیداتی که این سازمان برای مسافرت‌های جاده‌ای مسافران اندیشیده است با خبر شویم.

  • به‌منظور تأمین ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای که جوابگوی حجم مسافران نوروزی باشد، چه تدابیری پیش‌بینی شده است؟

چندی پیش جلسه هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و ستادی در طرح سفرهای نوروزی سال91 متشکل از مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط و با حضور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، فرمانده پلیس راه، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور و اینجانب در ستاد مرکزی راهنمایی و رانندگی کشور برگزار شد. طبق بررسی‌های این دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است که امسال نسبت به سال گذشته سفرهای نوروزی 6درصد افزایش یابد؛ یعنی جابه‌جایی حدودا 46میلیون نفر را در عید خواهیم داشت. به‌همین منظور بیش از 18هزار دستگاه اتوبوس شامل 1850دستگاه اتوبوس VIP، 9150دستگاه اتوبوس ویژه و7هزار دستگاه اتوبوس معمولی به‌همراه 33هزار مینی‌بوس و 34هزار دستگاه سواری کرایه در طرح نوروزی 91 به‌کار گرفته می‌شوند.

  • برای کنترل فعالیت شرکت‌ها و رانندگان، بازار سیاه و نحوه سرویس‌دهی به مسافران قرار است چه برنامه‌هایی اجرا شود؟

برای نظارت بر نرخ بلیت‌های ارائه شده به مسافران تمهیدات لازم به‌منظور برقراری اکیپ‌های بازرسی و نظارت مشترک بر قیمت خدمات ارائه شده به مسافران براساس هماهنگی‌های انجام شده با سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام پذیرفته و از هم‌اکنون در سراسر کشور در حال اجراست. تعداد پرسنل فعال در ستاد نوروزی پیش‌رو در کل کشور بالغ بر هزار نفر است که در پایانه‌های مسافری فعالیت خواهند کرد که این میزان نسبت به سال گذشته در حدود 5درصد افزایش یافته است. وظایف این افراد نظارت و کنترل لازم بر عملکرد شرکت‌ها و نحوه ارائه خدمات به مسافرین بوده و آماده دریافت پیشنهادها و انتقادات و رسیدگی به شکایات احتمالی آنهاست.

  • آیا روی عملکرد فنی اتوبوس‌ها به‌ویژه از نظر ایمنی نظارتی صورت می‌گیرد؟

مهم‌ترین اقداماتی که برای این منظور انجام شده است را می‌توان به 3دسته تقسیم کرد. نخست برگزاری جلسه با مدیران شرکت‌های حمل‌و‌نقل در جهت تأکید به ناوگان تحت پوشش خود برای مراجعه به مراکز معاینه فنی و اخذ کارت معاینه فنی. دوم هماهنگی و انجام جلسات با مراکز معاینه فنی در سراسر کشور برای افزایش زمان ارائه خدمات و آماده به‌کار بودن آنها در ایام تعطیلات نوروز و سوم تأکید به شرکت‌های مسافربری مبنی بر به‌کارگیری مسئول فنی در تمامی ساعاتی که اعزام سرویس صورت می‌پذیرد و نظارت بر عملکرد آنها توسط نمایندگان ادارات کل حمل‌ونقل و پایانه‌ها.

  • فروش اینترنتی بلیت از چه زمانی آغاز شده و تا چه وقت ادامه دارد؟

پیش‌فروش اینترنتی بلیت اتوبوس‌ از تاریخ 23بهمن و به‌صورت توامان (اینترنتی و حضوری) از تاریخ اول اسفند آغاز شده است که نظارت مستمر ستادی و استانی بر روند اجرای آن صورت می‌گیرد. پیش‌‌فروش اینترنتی بلیت از طریق سایت اینترنتی به آدرسwww.mosaferyar.ir و همچنین سایت‌های استانی و سایت‌های اختصاصی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر امکان‌پذیر است. پیش‌فروش حضوری بلیت در تهران در 11مرکز صورت می‌گیرد و در سایر استان‌ها در مراکزی که آدرس و شماره تلفن آنها در سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به آدرس www.rmto.ir وجود دارد، امکان‌پذیر است.

  • طرح نوروزی راهداران از چه زمانی آغاز می‌شود و شامل چه برنامه‌هایی است؟

1157 اکیپ راهداری به‌صورت اکیپ نوروزی متناسب با راه‌های کشور با شروع طرح نوروزی در جاده‌ها مستقر خواهند شد. حدود 1200 گشت راهداری مجهز به موقعیت‌یاب (GPS) نیز به مسافران خدمات‌رسانی می‌کنند. همچنین تمام راهدارخانه‌ها برای اسکان احتمالی مسافران در شرایط نامناسب جوی مجهز شده‌اند، ضمن آنکه 712 اکیپ‌ تعمیراتی و امدادی با امکانات وزارت راه و شهرسازی در کنار امدادخودروها در طول طرح نوروزی فعال خواهند بود. از آنجا که بخشی از سفرها بین‌المللی است، نیروهای سازمان برای خدمات‌رسانی به مسافران، در تمام پایانه‌های مرزی نیز مستقر می‌شوند.

در ضمن حدود 500هزار فرم نظرسنجی در طرح نوروزی سال 91 میان مسافران حمل‌ونقل عمومی توزیع خواهد شد و همچنین سامانه پیام کوتاه 3000143 و سایت www.mosaferyar.ir به‌عنوان پل ارتباطی با مسافران برقرار خواهد بود.

  • چه اقداماتی در جهت آماده‌سازی جاده‌های کشور صورت گرفته است؟

لکه‌گیری، درزگیری و اجرای روکش‌های موضعی رویه‌هایی که در اثر عملیات راهداری زمستانی و پاشیدن شن و نمک دچار فرسایش و خرابی شده‌اند، پاکسازی سطح راه‌ها و آب‌رو پل‌ها از شن و ماسه باقیمانده از عملیات راهداری زمستانی، جمع‌آوری تابلوهای اضافی و معیوب، نصب، مرمت و رنگ‌آمیزی گاردریل‌های آسیب‌دیده، شست‌وشو و پاکسازی علائم و گاردریل‌ها، احیای ‌خط‌کشی‌ راه‌ها در موارد لازم، بازبینی و نگهداری چراغ‌های روشنایی تونل‌ها و راه‌ها، رنگ‌آمیزی نرده پل‌ها و نصب رفلکتور و فعال‌سازی تابلوی‌های پیام متغیر خبری VMS به منظور اطلاع‌رسانی از وضعیت راه‌ها و درج پیام‌های ایمنی از جمله این اقدامات است.

کد خبر 162768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز